Fleksitarianizm - elastyczna dieta - Instytut Sanvita

Fleksitarianizm – elastyczna dieta

| Kategoria: Odżywianie dla zdrowia |

Napisane przez

Coraz  więcej pacjentów trafiających do gabinetu dietetyka jest zainteresowana sposobem odżywiania opartym na produktach roślinnych. Zaliczamy do nich przede wszystkim dietę wegetariańską. Odmian diety roślinnej jest jednak znacznie więcej. Do popularnej w ostatnim czasie zalicza się fleksitarianizm, zwany także semiwegetarianizmem lub pół-wegetarianizmem.

Jest to sposób żywienia oparty na diecie roślinnej, z okazjonalnym włączeniem mięsa oraz ryb. Uznanie, jakim cieszy się fleksitarianizm związany jest z wynikami licznych badań naukowych, świadczącymi o potencjalnych korzyściach zdrowotnych, jakie niesie jego stosowanie. Według rankingu US News Health 2019, semiwegetarianzim jest jedną z najlepszych diet ogółem, a także dla osób chcących zredukować masę ciała i diabetyków oraz prostą w przestrzeganiu.

Jak pokazują badania naukowe, pół-wegetarianie są w mniejszym stopniu narażeni na ryzyko wystąpienia nadwagi, cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia, czy niektórych nowotworów, w tym między innymi jelita grubego, trzustki, prostaty i piersi.

Wynik jednego z badań wskazuje, iż prawdopodobieństwo wystąpienia raka okrężnicy i odbytnicy jest najmniejsze wśród pescowegetarian, czyli semiwegetarian wyłączających z diety mięso, ale spożywających ryby, w porównaniu do niewegetarian. Wykazano także lepsze parametry zdrowotne wśród fleksitarianek, będących w okresie pomenopauzalnym, w porównaniu do kobiet w tym samym wieku spożywających mięso.

Pół- wegetarianki stosujące omawianą dietę przez minimum 20 lat charakteryzuje niższa masa ciała, wskaźnik masy ciała (BMI) oraz procent tkanki tłuszczowej w badaniu składu ciała. Zauważalna jest także poprawa glikemii oraz insulinowrażliwości.

Wyniki innego badania dowiodły, że ten rodzaj diety może także przyczyniać się do obniżenia ciśnienia krwi u kobiet w okresie postmenopauzalnym. Prawidłowo zbilansowana dieta semiwegetariańska może nieść wiele korzyści dla zdrowia i samopoczucia pacjentów. Przed wprowadzeniem zmian w sposobie odżywiana warto jednak skonsultować się ze specjalistami takimi jak lekarz oraz dietetyk, w celu indywidualnego dopasowania diety, optymalnej dla stanu zdrowia i potrzeb żywieniowych pacjenta. Dietetyk podczas konsultacji w gabinecie lub konsultacji online, oprócz przekazania niezbędnej wiedzy i zapoznaniu pacjenta z zasadami racjonalnego stosowania diety roślinnej, pomoże w zbilansowaniu jadłospisu oraz doborze ewentualnej suplementacji.

Zachęcamy wszystkie osoby pragnące zmienić dotychczasowy sposób odżywiania oraz te praktykujące dietę rośliną do skorzystania z konsultacji online lub telekonsultacji u dietetyka klinicznego Zuzanny Szypowskiej.

Stałe godziny przyjęć:

Wtorek: 15:00-17:00

Środa: 9.00-15.00

Piątek: 15.00-20:00

 

 

 

  

 

   Telekonsultacja dietetyczna

umow wizyte

Zobacz także:

Literatura:

  1. De Backer C. J., Hudders L.: From meatless Mondays to meatless Sundays: motivations for meat reduction among vegetarians and semi-vegetarians who mildly or significantly reduce their meat intake. Ecology Food and Nutrition,2014; 53(6):639–657.
  2. Derbyshire E.; Flexitarian Diets and Health: A Review of the Evidence-Based Literature. Frontiers in Nutrition, 2016; 3: 55.
  3. Kim MH. , Bae YJ.: Comparative study of serum leptin and insulin resistance levels between Korean postmenopausal vegetarian and non-vegetarian women. Clinical Nutriton Research, 2015; 4(3):175–81.
  4. Melina V., Craig W., Levin S. i wsp.: Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Journal Of The Academy Of Nutrition And Dietetics, 2016;116(12):1970-1980. 
  5. Orlich MJ. i wsp.: Vegetarian dietary patterns and the risk of colorectal cancers. JAMA Internal Medicine.2015; 175(5):767-76.
  6. Pan A. i wsp: Red meat consumption and risk of type 2 diabetes: 3 cohorts of US adults and an updated meta-analysis. The American Journal of Clinical Nutrition, 2011; 94(4): 1088–1096.
  7. Ródenas S. i wsp.: Blood pressure of omnivorous and semi-vegetarian postmenopausal women and their relationship with dietary and hair concentrations of essential and toxic metals. Nutrición Hospitalaria, 2011;26(4):874-883.
  8. Wang Y., Bwydoun MA.: Meat consumption is associated with obesity and central obesity among US adults. International Journal of Obesity, 2009;33: 621–628.
  9. WHO: IARC Monographs Evaluate Consumption of Red Meat and Processed Meat. 2015, dostęp 27.08.2019r.: https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf

Szybki kontakt!
+
Wyślij!

Nasz Serwis internetowy używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w Polityce plików cookies. dowiedz się więcej

Cookies – nasz Serwis internetowy wykorzystuje technologię Cookies w celu dostosowania jego funkcjonowania do Twoich indywidualnych potrzeb. Możesz zgodzić się na to, aby wpisane przez Ciebie dane zostały zapamiętane, dzięki czemu będziesz mógł bez powtórnego wpisywania korzystać z nich przy następnych odwiedzinach na stronach internetowych Serwisu. Właściciele innych witryn nie będą mieli dostępu do tych danych. Jeżeli natomiast nie zgadzasz się na personalizowanie Serwisu, proponujemy wyłączenie obsługi Cookies w opcjach przeglądarki internetowej.

Zamknij